![]() |
foto: Pixabay |
Zo ligt ook het begrip 'greenwashing' onder het vergrootglas. De Consumentenbond wil dat er tegen één van de levensmiddelen multinationals wordt opgetreden wegens misleiding middels duurzaamheidsclaims. Er wordt van alles uit de kast gehaald om de consument een rad voor de ogen te draaien. Denk aan slogans, claims en verzonnen logo's die de koper laten geloven dat het om duurzame of gezonde producten gaat. In werkelijkheid gaat het om efficiënte massaproductie, waarbij het alleen gaat om lage kosten en hoge productie, zodat men een flinke marge overhoudt. Duurzaamheid is in werkelijkheid ver te zoeken, sterker, vaak gaat het om superbewerkte producten waar artsen al zo lang tegen waarschuwen. En natuur en milieu? Op het etiket staan vaak claims, die de indruk wekken dat daar heel goed rekening mee wordt gehouden. Ook dat is meestal bezijden de waarheid.
De Consumentenbond wil dit nu gaan aanpakken. In ieder geval bij die ene producent. Mijn oud-collega's kennende zal dat niet meteen ertoe leiden, dat de hele branche zich gaat aanpassen. Ze gaan gewoon door, totdat ze op de vingers getikt worden. Iedere dag dat de leugens in de schappen blijven staan levert miljoenen op. Totdat ze zelf ook worden aangepakt of dat er wetgeving komt die de leugens op de valse claims zal verbieden. En dan verzinnen ze wel weer iets anders, want de kassa moet rinkelen.