woensdag 8 december 2021

Vaste stof

Voor wie mij kent zal het geen geheim zijn, dat ik een groot fan van elektrische auto's ben. Maar voorlopig zal ik er geen kopen, want ook al heeft de accutechniek de laatste jaren grote sprongen voorwaarts gemaakt, de huidige techniek is nog verre van efficiënt. En is ook nog eens brandgevaarlijk. Nee, dan wacht ik liever op de accu met vaste stof, de zogenaamde solid state accu's. Die hebben een hoge energiedichtheid, laden en ontladen sneller, zijn lichter en niet onbelangrijk, ze ontbranden niet zo snel.

Nu is de industrie al bijna 20 jaar bezig met de ontwikkeling van de solid state accu. Er zijn nog steeds een paar problemen waarvoor nog geen oplossing is gevonden. Ik zal daar niet in detail op ingaan. Maar waarom duurt het zo lang? Als het na al die jaren nog steeds niet is opgelost, zou je denken dat er dan waarschijnlijk geen goede oplossingen bestaan. Of toch?

Deels heeft dit te maken met gebrek aan innovatiekracht in met name de Europese landen. Innoveren en vernieuwen is een leerproces. En bij leren hoort ook falen. Van fouten leer je. Maar zo werkt dat niet als het veel, heel veel geld kost. Dan mag je geen fouten maken. Gevolg, de veilige weg is lang en kostbaar. Vaak kostbaarder dan een keer flink op je bek gaan. En als jij degene bent die de fout heeft gemaakt is je loopbaan naar de knoppen. Terwijl je toch met je blunder waarschijnlijk hebt geholpen een afkorting te forceren en zo geld te besparen. Maar nee, de ideale werknemer maakt geen fouten.

Hetzelfde geldt voor startende ondernemers. Het wordt ze niet gemakkelijk gemaakt, want ook zij kunnen fouten maken. En financiers financieren geen losers. Dus door geldgebrek komt menig goed plan niet van de grond, of in elk geval met grote vertraging.

En dat is jammer, want ik zit met spanning te wachten op een doorbraak bij de solid state accu. Anno 2023 lijken er doorbraken gerealiseerd te zijn en komen binnen 1 of 2 jaar de eerste auto's met een solid state accu op de markt. Maar ja, tegen die tijd is er geen subsidie op de auto's en moet je de volle mep aan wegenbelasting betalen. En elektrische auto's zijn zwaar, dus duur. 

Europa nu net zo innovatief als de VS

Toch lijkt het qua innovatie in Europa de goede kant op te gaan. Recent onderzoek laat zien dat er in beide kampen in 2021 voor zo'n 100 miljard Dollar in start ups geïnvesteerd is. En onderschat de Chinezen niet. Dat is een begin, want het draait natuurlijk om het resultaat. Dat zullen we de komende jaren meemaken.