maandag 20 november 2023

Wat valt er te kiezen?

 Nog een paar dagen en dan zijn we uitgenodigd om ons steentje bij te dragen aan ons democratisch systeem. De stempas ligt al een tijdje op het dressoir en vandaag kwam ook een afdruk van de kieslijst binnen. De gemeente ligt mooi op schema, ik niet.

De afgelopen week heb ik samen met mijn partner diverse verkiezingsdebatten gevolgd. En er samen over gediscussieerd. Een paar weken geleden hadden we een goed idee op welke partij we zouden stemmen. En zelf had ik ook wel een favoriet persoon, maar helaas heeft hij voor mijn de verkeerde politieke kleur. (No hard feelings, Geert) Een stem op hem gun ik zijn partij niet. Dus zochten we nog maar even verder naar een club die beter bij onze ambities, inzichten en wensen past. Als natuurminnende pensionado's hebben we onze voorkeuren.

Natuurlijk hebben we ook kies- en stemwijzers ingevuld. Daar werden we ook niet wijzer van. Wat we misten was een duidelijke visie over onderwerpen als natuur, dierenwelzijn en pensioenwet. De digitale adviseurs brachten ons naar partijen waar we een grondige afkeer van hebben, of op z'n minst een sluimerend wantrouwen.

Nog een paar dagen te gaan en ik ben er nog niet uit. Er is ook teveel om te kiezen, er zijn veel te veel partijen die meedingen naar een zetel in de Tweede Kamer. Als er een partij was die in haar programma pleitte voor een drastisch terugdringen van die splinterpartijen door de kiesdrempel flink te verhogen, dan kreeg die mijn stem. Alle andere programmapunten zou ik dan voor lief nemen. Nou ja, alle...